Webbshop Tidningen Detox-shoppen Zarahs Hälsoblogg   Zarah's Health Blog
 
 
  23.406 personer fick kostnadsfri kostrådgivning av oss under år 2009, 21 026 personer fick kostnadsfri kostrådgivning av oss under år 2008,
20 149 personer under år 2007 och 18 980 personer under år 2006. www.kostkoll.se
 
     
     
 
Hem
Artiklar
Kost & hälsa
Kost & motion för barn
Shoppingguide
Budget
Dessert/smoothies
Frukost
Gourmet
Kött/fisk/fågel
Lättlagat
Vegetariskt
Kontakt
 
     
 

Baka hälsosamt bröd med surdeg

Bröd kan vara mättande, fiberrikt, fullt av näringsämnen och verka motionerande för både tänder och tarmsystem. Detta förutsatt att det bakas av hälsosamma ingredienser, med naturlig sötning, utan tillsatser och genom en jäsningsprocess som får jäsa i sin egen takt.
Jäsningsprocesser sätts igång och jäser med hjälp av socker, vilket innebär att jästbröd alltid innehåller en sockerkälla och ett mjöl med jäskraft såsom te x siktat vetemjöl.

Här kan du läsa mer om bröd, brödbak och surdegskulturer!

Flera av dagens bagerier använder endast den sötma som brödet behöver för jäsningsprocess, vilket innebär en sockerfri slutprodukt. I många av dagens bagerier bakas brödet med en snabbare jäsningsprocess, vilket gör att brödet inte har jäst färdigt och blir degigt.

Motionera med fettrika frön

Bröd som innehåller frön eller nötter innehåller också gott om fett. Välj ett bröd som innehåller frön och som motionerar systemet lite extra. Tänk på att vissa frön te x; linfrön behöver krossas för att du skall kunna ta upp fettet från dem.
Bättre bröd med grovt mjöl

 Grövre mjöl tar längre tid för kroppen att bryta ner, vilket innebär att det går långsammare ut i blodet. För dig som behöver tänka på att undvika högt blodsocker, så är kan det passa med ett lite mörkare surdegsbröd.  Desto mer du behöver tugga för att bryta ner brödet, desto längre tid tar det för nedbrytning i kroppen. Ett vitt vetemjölsbaserat bröd blir oftast som en klump i magen, vilket kan ge känsla av uppsvälldhet, problem med tarmen och med blodsockret. Välj alltså hellre ett mörkt bröd, gärna med surdegskultur och med sötning från naturliga källor som frukt och bär.
Hitta rätt bröd i matbutiken

Benämningar på brödförpackningarna kan ibland vara vilseledande eftersom ett bröd som omnämns som naturligt kan innehålla sirap eller fruktsocker. Den formulering som är mest pålitlig är när det står att brödet är ”osötat”, eftersom det innebär att inga sötningskällor är tillsatta. Om det står ”Ej tillsatt socker” så kan det istället innebära att brödet är sötat med andra sötningskällor eller sötningsmedel. Om brödet har en onaturligt lång hållbarhet, så innehåller det sannolikt tillsatser.
Surdegsbakning

Surdegsbakat bröd är hälsosamt eftersom det tar längre tid för kroppen att bryta ner än det ljusa, snabbjästa brödet och dessutom har ett pH-värde som främjar matsmältningens enzymer. Surdegen innehåller de goda bakterier som främjar vår tarmmiljö (probiotika) och som också finns i te x sur yoghurt. Syrat bröd är detsamma som jäsning och fungerar som en biokemisk process där sockerarter bryts ned till organiska syror. Exempel på syrat bröd är de afrikanska injerabröden som baseras på majsmjöl som jäser i 3 dagar.

Baka glutenfritt

Om du är glutenintolerant, så går det utmärkt att baka på bovete- och majsmjöl. Ta 80-90% av den angivna mjölmängden och använd hälften majsmjöl och hälften bovetemjöl. På detta sätt får du sötma från majs som hjälper till med jäsningsprocessen och en mustig smak från örten bovete. Även havremjöl kan vara ett bra alternativ eftersom havre är oerhört näringsrikt. Glutenfri mjölblandning är ett mindre hälsosamt alternativ eftersom det påverkar blodsockret på liknande sätt som ett vitt bröd och dessutom är näringsfattigt.
Baka hälsosammare

Om du vill baka ditt bröd på egen hand, så är surdegsbakning ett bra alternativ för att erhålla ett hållbart bröd på naturlig väg. Vid bakning på jäst, så kan du byta hälften av vetemjölet till ett råg- eller bovetemjöl, då dessa ger ett näringsrikare och mastigare bröd. Ersätt sirap och socker med smak från nötter, frön, frukt och bär eller rivna morötter.  Även bikarbonatbröd kan bakas på grövre mjölsorter. Köp alltid ett ekologiskt KRAV-märkt mjöl, för att undvika onödiga miljögifter.

 

Kostnadsfri rådgivning

Innefattar t ex kostregistrering av hur ditt barn äter, recept, tips på förbättringar och förslag på aktiviteter. Rådgivningen är nätbaserad och genomförs via e-post. Vanligtvis har du ditt svar inom 48 timmar.

Gå till kostregistreringen
 

Kostkoll.se

Vill inspirera alla, både stora och små till ett rörliga liv och en sund inställning till kost och motion.Vi vill visa på glädjen med aktiv lek och hur härligt det är att göra saker tillsammans. Det behöver inte vara krångligt eller tidskrävande att leva hälsosamt och må bra!
Tillsammans med oss finns ingen tävling eller prestige och våra pekpinnar är kastade för länge sedan. Hjälp oss att sätta Sverige i rörelse och bli en av oss som motiverar och inspirerar till glädjefylld, okomplicerad matlagning och motion!

Vi hjälper dig igång med våra fantastiska ledord: inspiration, motivation, enkelhet och lagom!

- Zarah Öberg, Chefredaktör Kostkoll
Läs mer om Kostkoll här
 

BMI-test för barn

Barnen är vår framtid. Hjälp oss få alla barn och ungdomar att må bra och leva ett hälsosammare liv.

» Öppna BMI-testet
 
Inspirationsbrevet från Pigga Barn och Kostkoll
 
 

Shoppingguide

1. Gör en gemensam veckoplanering över era måltider och skriv er inköpslista utifrån den.
2. Handla inte på tom mage. Handlar du på vägen hem från jobbet kan en eftermiddagsfrukt vara ett bra alternativ för att hålla suget i schack.

Läs Kostkoll's shoppingguide här
 
Community med hälsa och motion för hela familjen
 

Chatt

Chatten är till för dig mellan 10-18 år och som har problem med din vikt. Här kan du få tips inom kost och motion samt prata med andra barn och ungdomar som är i en liknande situation. Vi diskuterar övervikt, ätstörningar, känslor kring mat, viktuppgång, mobbing och träning/rörelse. Ställ gärna frågor som känns viktiga för dig!

Öppna chatten
 

Kost- och motionsdagbok

Alltomfamiljen.se är ett community med många verktyg för dig som vill hålla dig au jour med din kost och motion. Communityt är gratis och anpassad så att föräldrar kan hålla koll på sina barn, hur de äter och rör sig.

Registrera dig och få tillgång till alla funktioner